Kontroluje niekto vôbec nemocniciam výdavky?

Autor: Milan Majna | 11.12.2012 o 10:49 | (upravené 9.4.2013 o 0:09) Karma článku: 10,43 | Prečítané:  1630x

Cez víkend som to už nevydržal a napísal som na môj blog pár riadkov na zamyslenie k hospodáreniu nemocníc. Aby som nikoho neurazil, schválne som sa pokúsil na nikoho neukazovať prstom. Dnes žiaľ už na jednu súvislosť ukázať musím.

Pred pár minútami som si dočítal článok s nadpisom Účtovníčka si v nemocnici vyplácala mzdy bývalých zamestnancov. Nezvyknem reagovať na články bez potvrdených faktov, hlavne ak nepoznám zdroje, ktoré mala agentúra SITA z ktorej, ak som správne pochopil, Pravda prevzala informácie.

Čo ma ale okrem trestného činu viac zaujalo, je fakt, že daný skutok pani účtovníčka v pohode opakovala jeden a pol roka. Pochybujem, že ak jej na to prišli, tak mala nejaký prepracovaný systém ako danú vec prikryť. A teraz skúsim vysvetlíť čo v tom vidím ja a prečo ma táto informácia zaujala aj v kontexte toho čo sa napríklad deje v Žiline:

V Žiline sa pán riaditeľ fakultnej nemocnice rozhodol radikálne znížiť náklady. Robiť úsporné opatrenia je výzva. Čo si ale väčšina manažérov neuvedomuje, treba byť empatický aj voči core-businessu "liečeného" subjektu. V prípade nemocnice je to poskytovanie zdravotníckej starostlivosti, ktoré má okrem logických aj legislatívne obmedzenia.  Logickým je to na čo okrem iného poukázal napríklad odborník Novej väčšiny pre zdravotníctvo - doktor Tibor Hlavatý na svojom blogu. A to prepustenie lekárov jedného oddelenia. Teda neviem ako Vám, ale mne vyhodiť väčšinu lekárov špecialistov jedného oddelenia zrovna logické nepripadá.

Tými legislatívnymi "obmedzeniami" krízového manažéra v zdravotníctve sú takzvané povinné minimálne personálne, technické a materiálové vybavenie, ktoré sú riadené vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky. Teraz trošku zacitujem bývalého kolegu - odborníka na manažment zdravotníckych zariadení: "Táto vyhláška definuje personálne a technické normatívy na poskytovanie zdravotníckej starostlivosti v danej oblasti". V preklade do ľudského jazyka to znamená, aké vybavenie a koľko a akého personálu potrebujeme na X lôžok napríklad na chirurgickom oddelení nemocnice. Takže ak sa mi napríklad ako riaditeľovi nemocnice nepáči, že mám veľa chirurgov - s tým súvisiaci vyšší mzdový náklad, tak môžem urobiť tieto opatrenia:

a.) znížiť platy špecialistom

b.) znižiť počet spomenutých špecialistov bez zmeny lôžok oddelenia (ak ich mám viac ako mi hovorí vyhláška)

c.) znížiť počet lôžok a znížiť aj počet špecialistov (čo nám ale neumožní zvýšiť príjmovú stránku daného oddelenia)

d.) zvýšiť obsadenosť lôžok a skrátiť dobu liečenia pacienta (nemocnice dostávajú peniaze za takzv. ukončenú hospitalizáciu, tj. keď pacient ide domov)

e.) presunúť niektorých špecialistov viac na ambulancie a zvýšiť tak príjem nemocnice - resp. polikliniky (zjednodušene povedané ambulanciám poisťovne platia jednotlivé výkony). Preto aj vznikajú jednodňové chirurgie v súkromnej sfére

Nechcem sa nikoho dotknúť, ale neustále počúvame o tom, koľko služieb musia lekári vziať a mňa samého desilo, keď som ako pacient videl lekára slúžiaceho viac ako 24 hodín denne pri mojej posteli. Podľa informácii od lekárov je vraj normálne, ak lekár ani nejde domov a strávi v nemocnici niekoľko dní v kuse.

Čo mi ale vo všetkých porovnávaniach vždy v slovenskom zdravotníctve chýbalo a asi ešte aj pár rokov chýbať bude, je pohľad cez produktivitu práce. Koľko výkonov a činností lekár vykonal, ktoré z nich sú hradené poisťovňou / pacientom? Vieme zlepšiť hospodárenie nemocnice zvýšením produktivity personálu? Samozrejme, aj táto minca má dve strany. Ja ako človek zameraný na ekonomiku zdravotníckeho zariadenia nemôžem diktovať lekárovi, aby pacienta poslal skôr domov len preto, že nám poisťovňa platí rovnakú sumu za 4 dni ako za 7 dní pacientovej hospitalizácie. Nemusím vysvetlovať, že náklady na energie a mzdové náklady nemocnice sa musia platiť bez zmeny. Mimochodom mzdové náklady sú od 75 do 90 percent celkových nákladov nemocnice (v závislosti od platov personálu, špecializácie zariadenia atď).

Čo z toho vyplýva? Diskutovať teraz o tom, či žilinský riaditeľ robí dobre alebo nie je asi bez konkrétnych vstupov a analýz zbytočné. Obviňovať z celej situácie Ministerstvo nám asi tiež situáciu v zdravotníctve nepomôže vyriešiť. Ako som už napísal v predchádzajucom blogu, niekedy stačí začať počítať a ako v každej firme skĺbiť viac pohľadov. Pohľad lekára - odborníka na danú oblasť ako aj pohľad ekonóma. Môžem Vám zaručiť, že ak tieto dva pohľady nebudú vyvážené a systém sa nenastaví rovnomerne, nikdy nebudeme spokojní.

Článok o zdravotníckom zariadení ministerstva vnútra nám môže v súvisloti s vyššie napísaným textom pootvoriť dvere k vysvetleniu. Podľa môjho názoru to, čo pani účtovníčka dokázala realizovať dokazuje, že controlling v slovenských zdravotníckych zariadeniach totálne absentuje. Ukážte mi v inom sektore firmu, kde si manažment nevšimne rok a pol, že platí ľudí, ktorí vo firme už dávno nepracujú. Ako sú nastavené kontrolné mechanizmy, majú vôbec manažmenty zdravotníckych zariadení potrebné dáta pre rozhodovanie?

To či by potrebné analytické výstupy vedeli niektoré súčasné manažmenty zdravotníckych zariadení vyhodnotiť a použiť v praxi, to už je téma na iný článok :-) To či nám pomôže zavedenie platieb za diagnózu (DRG) tiež nie je isté. Veď aj dnes majú naše nemocnice vedené účtovníctvo a napriek tomu nikto rok a pol nečítal výstupy z nich. Veď ako inak si môžeme ako občania vysvetliť, že sme platili rok a pol mzdy neexistujúcich zamestnancov jedného zdravotníckeho centra. Koľko takýchto pochybení by sme našli, ak by niekto začal tvrdo kontrolovať a analyzovať výdavky zdravotníckych zariadení?

Preto pri všetkej úcte k lekárom, k manažérom ako aj k pacientom v slovenskom zdravotníctve, uznajme si, že to celé treba postaviť odznova. To že nám tu viac vecí nefunguje, to si nemusíme dokazovať, na tom sa zhodnú všetky politické strany ako aj občania Slovenskej republiky.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

DOMOV

Schválili nezmysel? Nie, psy a mačky nebudú operovať zaživa

Novela zákona o liekoch nie je dramatická.

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Bugár

Maďarskú menšinu reprezentujú od roku 1989 tie isté tváre.


Už ste čítali?